11 April 2007

مصاحبه سعید پورحیدر با امام جمعه ارومیه

هراس من همه از مردن در سرزمینی است که مزد گورکن از بهای آزادی بیشتر باشد


اگر شرایط امروز کشور را میدانستید
بازهم در سال ۵۷ در انقلا ب شرکت میکردید ؟

مصاحبه سعید پورحیدر با امام جمعه ارومیه

وبلاگ فریاد خرداد

http://www.west.blogfa.com/post-307.aspx



حسنی امام جمعه ارومیه




متن تقریبا کامل گفتگویم با حسنی امام جمعه ارومیه که چند روز پیش با سانسور در مجله چلچراغ چاپ شده بود را در وبلاگ میگذارم . قسمتهایی که سانسور شده را با رنگ مشخص کرده ام . البته تا آنجایی که ذهنم یاری میکرد . بقیه قسمتهای سانسور شده را اگر فرصت کردم مجددا باید از روی نوار مصاحبه پیاده کنم .... با عذر خواهی از طولانی بودن مطلب:


**** **** **** **** ****

"آقاجون چرا ريشت را زده اي؟ احتمالا حاج آقا به خاطر اين که ريش و سبيلت را با تيغ زدي، مصاحبه نکنه! حالا بيا تو خونه ببينم چي مي شه. اگر حاجي به ريشت گير داد عذرخواهي کن و بحث نکن، حالا خوبه عکاستون ته ريش داره...!"
اينها را يکي از محافظان حجت الاسلام غلامرضا حسني امام جمعه مشهور اروميه هنگامي که براي انجام اين مصاحبه به منزلش در اروميه رفته بوديم، مي گويد. حسني در ميان ساير روحانيون به خاطر خطبه هاي آتشين، صريح و بي پرده اش به چهره اي مشهور در کشور تبديل شده است.
نود دقيقه گفت وگو به زبان شيرين آذري درباره موضوعات مختلفي همچون مبارزاتش در قبل از انقلاب، اعدام پسرش در اوايل انقلاب ، مطبوعات، آزادي و...

***************************

حاج آقا! شما قبل از انقلاب جز» اولين افرادي بوديد که جنگ مسلحانه عليه رژيم شاه را آغاز کرديد و به همين خاطر به چهره اي شاخص در آذربايجان غربي تبديل شديد، اما پس از دوم خرداد 76 خطبه هايتان در نماز جمعه اروميه چهره اي مشهور از شما به وجود آورد। فکر مي کنيد چه عاملي باعث شد تا به اين شهرت برسيد؟

خداوند در قرآن مي فرمايد «ان تنصرالله ينصر کم و يثبت اقدامکم». يعني اگر شما به دين خدا بدون ريا کمک کنيد خداوند نيز شما را در دين ثابت قدم مي کند. اين اعتقاد قلبي من است و تا روز مرگ از من جدا نخواهد شد. البته اين اعتقاد به اختيار خودم نيست بلکه از عالم ملکوت نصيب بنده کذايي شده است. آقاي خاتمي دوبار به آذربايجان غربي آمدند و هر دو بار من به استقبالش نرفتم که اين کار من هم دليل داشت و آن زمان در خطبه ها هم گفتم و روزنامه ها نيز نوشتند. خطبه هاي نماز جمعه و حرف هايم را در دو جلد کتاب منتشر کردند که به چاپ هشتم هم رسيد. البته يک سوم نوشته هاي اين کتاب حرف هاي من است و بقيه را نمي دانم از کجا درآورده اند و نوشته اند. علت اصلي اينکه به استقبال خاتمي نرفتم اين بود که ايشان فقط از آزادي حرف مي زد. آزادي مورد نظر اين آقايان را شاه نيز مي گفت، امام هم از آزادي مي گفت. منظور امام هم از آزادي، رهايي از قيد طاغوت بود که خوشبختانه به اين آزادي معنوي رسيديم، الان که جمهوري اسلامي برقرار شده من نمي فهمم چرا خاتمي اين قدر از آزادي دم مي زند. برخي مي گويند خاتمي 20 ميليون راي آورد اما من مي گويم اگر حتي صد ميليون راي نيز مي آورد و امام خامنه ای آنرا تنفیذ نمیکرد هيچ ارزشي نداشت. اگر منظور خاتمي از آزادي همان چيزي است که مورد نظر امام خميني بود که به آن رسيده ايم و ديگر لزومي ندارد بگوييم آزادي مي خواهيم، منظور اينها از آزادي همان چيزي است که مورد نظر شاه بود. من همه اينها را مي گفتم اما روزنامه ها تحريف مي کردند و حقايق را نمي گفتند. بشکند قلم هايي که اين حرف ها را نمي نوشت... من در خطبه ها گفتم که اگر خاتمي وزير ارشاد را عزل نکند به استقبالش نمي روم. خاتمي عزل نکرد من هم نرفتم، حرف مرد يکي است. افساد طلبها ۸ سال دل رهبر را پر خون کردند و قساد را در جامعه ترویج دادند

تعريف شما از آزادي چيست؟

نتيجه آزادي که هشت سال در دوران خاتمي گفته شد، اين بود که الان خانم ها با اين وضع به خيابان ها مي آيند। آيا اين آزادي است يا هرزه گري. اصلاح طلبان همين بي بند و باري و هرزگي را مي خواستند و متاسفانه الان هم ما نمي توانيم جلوي اينها را بگيريم.

چرا نمي توانيد جلوي بي بند و باري را که اشاره کرديد بگيريد؟


من رئيس ستاد امر به معروف و نهي از منکر استان هستم اما اصلا از وضع موجود امر به معروف رضايت ندارم. با تذکر لساني نمي توان کاري از پيش برد. آنها در هرزه گري آزاد هستند اما ما آزادي نداريم با آنها برخورد کنيم. اگر برخورد کنيم مي گويند گروه فشار هستند و خشونت طلب. بسياري از زنان در حال حاضر حجاب اسلامي ندارند. در اسلام حجاب تعريف خاصي دارد. برخي ها فکر مي کنند با گفتن آزادي مي توانند هرزگي و بي بند و باري را مجددا به ايران بياورند که متاسفانه اين طور هم شد و دار و دسته خاتمی اینکار را کردند. برخي مردان هم مثل خود شما ريش شان را مي زنند که در ایلام حرام است । کساني که ريش خود را مي زنند از يزيديان هستند، شاه هم ريشش را با تيغ مي زد. روزنامه های چپی حرفهایم را سانسور میکنند

از روزنامه ها به خاطر سانسور حرف هايتان شکايت نکرده ايد؟


شکايت کردن چه فايده اي دارد. روزنامه نگارها بالاخره بايد صفحات روزنامه را پر کنند. راديو و تلويزيون هم همين طور است. صداوسيما هم بسياري از حرف هاي من را سانسور مي کند. در بهمن ماه خاطاتم از زمان انقلاب را سانسور کرد ، صدا و سیمای استان از روحانیون درباری دستور میگیرد مي دانم که شما هم اين حرفم را سانسور مي کنيد.
ان شاالله سانسور نمي شود!

جرات نداريد حرف هايم را کامل چاپ کنيد، چون اگر کامل چاپ کنيد روزنامه تان را مي بندند و شما به زندان مي رويد.
شما بگوييد ما چاپ مي کنيم؟


نمي گويم. چون مي دانم چاپ نمي کنيد. من از روحانيون درباري و از کسانی که تا دیروز برای شاه و فرح دعا میکردند و یا برایشان شعر می سرودند حرف میزنم و شما هم نمي نويسيد و چاپ نمي کنيد.
روزنامه هم مي خوانيد؟


اگر فرصت داشته باشم مي خوانم।

چه روزنامه اي مي خوانيد؟


کيهان و جمهوري اسلامي। البته بريده جرايد را برايم مي آورند.

روزنامه هايي که خطبه هايتان را هر هفته چاپ مي کردند را مي خوانديد؟


برخي از دوستان روزنامه هايي که بر عليه من مي نوشتند را برايم مي آوردند، مخصوصا روزنامه اي که فک مدير مسئولش (صبح امروز) را قراضه کردند را بيشتر برايم مي آوردند।

فکر مي کنيد چرا الان روزنامه ها خطبه هاي نماز جمعه شما را چاپ نمي کنند؟


چون من هشت سال عليه دولت خاتمي حرف مي زدم। من هشت سال گفتم که ما بنده خدا هستيم و آزادي نمي خواهيم، اما الان ديگر نمي گويم چون احمدي نژاد از آزادي حرف نمي زند و بيشتر دنبال عدالت است. البته من خودم به هاشمی رای دادم

با اينترنت سروکار داريد؟


چند وقت پيش يک کامپيوتر خريدم و مي خواستم کار کردن با اينترنت را ياد بگيرم که متاسفانه ياد نگرفتم। فکر نکنيد که کودن هستم و ياد نگرفتم بلکه فرصت نداشتم، اما علاقه دارم ياد بگيرم.

پس با اين حساب اي ميل هم نداريد؟


نه! اگر ياد بگيرم حتما اي ميل براي خودم درست مي کنم।

در منزلتان ماهواره داريد؟


برنامه هاي ماهواره دو نوع است। يکي برنامه هايي که نگاه کردن به آنها تحريک کننده است و انسان را به گمراهي مي کشاند و نگاه به اين برنامه ها حرام است و برخي برنامه ها نيز علمي، آموزشي، مذهبي، کشاورزي و غيره است که به نظرم اشکالي ندارد، اما خيلي ها به دنبال برنامه هاي حرام ماهواره مي روند.

خودتان ماهواره داريد؟

نه! حوصله و فرصت ماهواره نگاه کردن را ندارم।

اگر فرصت داشته باشيد نگاه مي کنيد؟

خير।

سفر خارج از کشور انجام داده ايد؟


بله!

به چه کشورهايي؟

به ليبي، عربستان، آلمان و انگلستان سفر کرده ام। متاسفانه نتوانسته ام به عراق بروم اما به دولت عراق يک پيام دادم.

چه پيامي؟

پس از انقلاب در ايران، کميته انقلاب تشکيل شد و من هم سرپرست کميته انقلاب در آذربايجان غربي بودم و در 164 جنگ با ضد انقلاب شرکت کردم. در عراق بايد کميته انقلاب تشکيل شود و بايد بازمانده هاي صدام و حزب بعث و روحانيوني که دعاگوي صدام بودند را از ريشه نابود کنند. ما در و برای ایشان شعر میگویند . من از هیچ چیز نمیترسم و این روحانیون و وابستگان به رژیم شاه را افشا میکنم ، شما هم میدانید که در ایتان چه کسانی وابسته به رژیم گذشته بودند و الان نان جمهوری اسلامی را میخورند . از هیچ کس نمیترسم ، یک مقام امام جمعه به من داده اند که آنرا هم پس میدهم اما چهره این درباریها و وابستگان به رژیم گذشته و کسانی که به تحکیم رژیم شاه کمک میکردند را افشا میکنم . اینها نمیخواهند حسنی های دیگری در کشور پرورش پیدا کند . باید ریشه روحانیون درباری خشک شود

چرا اسامی اینها را نمیگویید ؟

در نماز جمعه گفته ام । خودت هم میدانی که چه کسانی را میگویم . الان نمیتوانم بگویم .

در سفري که به کشورهاي اروپايي داشتيد چه تفاوت و شباهت هايي بين جوانان اروپا و ايران ديديد؟

من براي درمان به اروپا رفته بودم و فرصت نکردم در شهرها بگردم। پزشکان اروپا به من خيانت کردند. قرار بود 48 ساعت در يک بيمارستان بستري شوم. بيمارستان هزينه 48 ساعت را از من گرفت اما پس از 22 ساعت مرخصم کردند. آنها 26 ساعت به من بدهکارند. وقتي پزشکان که بايد امين مردم باشند خيانت مي کنند، واي به حال بقيه مردم اروپا. کساني که شب و روزشان با سگ هايشان سپري مي شود بهتر از اين نخواهند بود. دانشجوياني که زير نظر پزشکان خائن تربيت مي شوند معلوم است که چه آينده اي دارند. البته انسان هاي خوبي هم در اروپا زندگي مي کنند که متاسفانه تعدادشان کم است. به نظر من سه نوع زندگي در آنجا وجود دارد: زندگي انساني، حيواني و سگي. آنها مي گويند صنعت، انرژي هسته اي و پيشرفت براي ايراني ها حرام است. خداوند در قرآن به مسلمانان دستور مي دهد تا به بالاترين قدرت برسند، بالاترين قدرت انرژي اتمي است.

و اغلب هم قوانين بين المللي را بهانه مي کنند؟ ( پس قوانین بین المللی چه میشود؟ )


قوانين و دستورات اسلام مهم تر از قوانين بين المللي است। جرج بوش مي گويد قوانين هم به من وحي مي شود و هم به سگم. يعني هيچ تفاوتي بين فکر جرج بوش و سگش وجود ندارد. سازمان ملل هم زيرنظر افکار سگي بوش اداره مي شود. ما تابع دستورات قرآن هستيم نه جرج بوش که افکارش با افکار سگش يکي است. جمعيت مسلمانان جهان نزديک به دو ميليارد نفر است. اگر همه مسلمانان متحد شوند هر کاري مي توانند بکنند. آمريکايي ها حضرت عيسي (ع) را فرزند خدا مي دانند، اما حضرت عيسي (ع) يک پيامبر الهي است ...

فکر مي کنيد فشارهاي کشورهاي اروپايي و آمريکا عليه ايران نتيجه خواهد داشت؟

اگر بخواهيم از اهداف مان صرف نظر کنيم بايد دست از اسلام و قرآن برداريم। فشارها هيچ نتيجه اي نخواهد داشت. هفتاد ميليون ايراني بايد آماده مبارزه با کفر باشند. هرکس هم که آمادگي دفاع از دين ندارد بايد از ايران برود. کشورهاي اروپايي مي خواهند شاه و فرح به ايران بيايند. مي خواهند هرزه گري و شراب خواري را گسترش دهند. در هشت سال شوم اصلاحات به اسلام و دين ضربه زدند. اين آزادي خيلي مرگبار بود. اين اصلاح طلبان نمي خواهند حسني ها در مملکت تربيت شوند.

حاج آقا هنوز هم کشاورزي مي کنيد؟

بله!

چه محصولي توليد مي کنيد؟

امسال يک نوع آفت به زمين هايمان حمله کرده است و ديگر نمي توانيم سال آينده گندم بکاريم। سال آينده شايد چغندر بکاريم.

چقدر زمين داريد؟


حدود 40 تا 50 هکتار।

حاج آقا! هميشه به توسعه کشاورزي تاکيد مي کنيد। فکر نمي کنيد توسعه صنعتي هم مهم باشد؟

با صنعتي که در اختيار کشاورزي باشد موافقم। خوشبختانه کارخانه هاي توليد آبميوه و کنستانتره زياد شده است. به نظرم مديريت کشاورزي در کشور بسيار ضعيف است چراکه نمي تواند محصولات کشاورزان را در بازارهاي جهاني عرضه کند.

از طرح کشاورزي در کوير که به رئيس جمهور ارائه کرديد چه خبر؟

هر کشوري که زمين و آب داشته باشد و مردمش بيکار باشند، آن مردم بي عرضه هستند. اگر از رحمت خدا دور شويم به لعنتش گرفتار مي شويم. طرحي داده بودم و پيشنهاد کردم که در کويرها کشاورزي شود، اما نمي دانم چرا اين طرح اجرا نشد و من دلسرد شدم. در ايران بين 80 تا 120 ميليون هکتار کوير وجود دارد و درياي خزر و خليج فارس دو منبع سرشار آب ايران هستند. ولي ما نتوانستيم از اين آب ها استفاده کنيم. به رئيس جمهور پيشنهاد دادم بخشي از کويرها را به کشاورزان بدهند، خود من حاضرم اولين نفري باشم که پشت تراکتور بنشينم و کوير را شخم بزنم. بايد آب کشاورزي در کوير را هم از درياي خزر و خليج فارس با لوله کشي و احداث کانال به کوير پمپاژ کنيم. بايد به هر بيکار يک تراکتور بدهيم و برايش در کوير ايجاد اشتغال کنيم. همه بيکاران به دنبال اين هستند تا پشت ميز اداره بنشينند. بايد پشت تراکتور نشست و نه پشت ميز. متاسفانه ايراني ها در توليد تنبل هستند. به نظر من دوسوم اداره ها در کشور اضافي هستند و بايد تعطيل شوند. برخي فکر مي کنند که پشت ميز اداره نشستن شغل است، در حالي که اين خودش يک نوع بيکاري است. بايد کارمندان اضافي ادارات را براي توليد و کشاورزي به نوبت به کويرها بفرستيم.
در کوير چه محصولي مي توان کاشت؟

نمي دانم چه محصولي در کوير به عمل مي آيد। بايد خاک کوير را آزمايش کرد و دانشمندان بگويند که در کوير چه چيزي مي توان کاشت. اگر بگويند گندم يا نخود، بايد بکاريم. اگر هم بگويند درخت سيب مي توان کاشت و بايد اين کار را بکنيم. بالاخره کوير هم از خاک است و هرجا خاک باشد بايد توليد کشاورزي هم باشد. در توليد گندم به خودکفايي رسيديم، بايد در توليد تخم مرغ ، برنج، حبوبات و... نيز به خودکفايي برسيم. گندم و نخود کاشتن عبادت است. متاسفانه نژاد ايراني براي توليد به خود زحمت نمي دهد.

حاج آقا! تا به حال کوير رفته ايد؟

نه! کوير را تا به حال نديده ام। اما چون کوير از خاک است مي توان در آنجا کشاورزي کرد.

اوائل انقلاب چرا پسرتان اعدام شد؟

رشيد حسني پسرم بود که افکار چپي و منحرف داشت। البته قبل از اين که منحرف شود با شاه مي جنگيد، اما روحانيون درباري منحرفش کردند و مرتد شد. خودم گفتم پسرم را دستگير کنند و اگر حکمش 10 سال زندان است به او حبس ابد بدهند و اگر حکمش حبس ابد باشد او را اعدام کنند که خوشبختانه اعدام شد.

ناراحت نيستيد؟

نه! با اعتقاد قلبي اين کار را کردم و اصلا ناراحت نيستم.

علت خودکشي دخترتان چه بود؟

شوهر دخترم آدم مريضي بود। به همه چيز شک داشت و زندگي را سخت کرده بود، دخترم نتوانست تحمل کند و خودکشي کرد.

ظاهرا به عيادت دخترتان هم نرفتيد।

بله! چون خودکشي در اسلام حرام است।

براي مشکل بيکاري جوانان چه بايد کرد؟

يک بار گفتم که بايد کشاورزي و توليد کنند تا بيکار نباشند। خواهران و برادراني که نمي توانند استخدام شوند بايد کشاورزي کنند. خوشبختانه دولت احمدي نژاد هم وام به طرح هاي زودبازده مي دهد، جوانان بايد وام بگيرند و توليد کنند.

اولين بار عکس و سخنراني تان در کدام روزنامه چاپ شد؟

يادم نيست। اما اگر مي دانستم که پس از اين همه حرف زدن جامعه به اين وضع دچار مي شود هيچ وقت اين حرف ها را نمي زدم.

اگر امام جمعه نبوديد دوست داشتيد چه شغلي داشتيد؟

من قبل از امام جمعه بودن کشاورز بودم و الان هم هستم।

حقوق امام جمعه چقدر است؟

دقيقا نمي دانم اما فکر مي کنم چهل هزار تومان باشد।

حقوقتان کم نيست؟

اين پول پربرکت است। چون رهبری این پول را به ما میدهد

درآمدتان از کشاورزي چقدر است؟

امسال 30 ميليون تومان گندم فروختيم، که 15 ميليون به دو پسرم که در زمين ها کار مي کنند، رسيد و 15 ميليون هم خودم برداشتم। البته حدود 10 ميليون تومان هزينه توليد گندم ها شده بود.

آخرين باري که جشن تولد گرفتيد کي بود؟

تا به حال جشن تولد نگرفته ام।

چرا؟

هزينه براي جشن تولد اسراف است। مگر من چه کار مثبتي براي مردم کرده ام که کسي بخواهد برايم جشن تولد بگيرد. اين کارها صحيح نيست. امسال مي خواستند به من تحميل کنند و يک جشن برايم بگيرند که اجازه ندادم و نخواهم داد.

مي گويند شما گفته ايد که آثار باستاني بايد تخريب شود، صحت دارد؟

آثار باستاني دو نوع هستند. آنهايي که در خدمت اسلام هستند بايد حفظ شوند و بقيه بايد تخريب و نابود شوند.

چه آرزویی دارید ؟

برقراری عدالت و ظهور امام زمان

مگر الان عدالت نداریم ؟

به معنای واقعی نه

اگر شرایط امروز کشور را میدانستید بازهم در سال ۵۷ در انقلا ب شرکت میکردید ؟

نه !