15 June 2007

پاسخ دولت انگلستان ب سايت ديدگاه

دولت انگلستان به ما اطمينان مي دهد که درسهاي لازم را آموخته است،
سوال اين است که آيا ما و مردم ايران به اين تعهد باور داريم؟


پاسخ دولت انگلستان
به کاربران سايت ديدگاه (سايت بحران)

علی ناظر
http://www.didgah.net/

همانطور که بخاطر داريد در پي اسير شدن پرسنل نيروي دريايي انگليس، و متشنج شدن روابط حسنهء دولت انگليس با رژيم ايران، سايت بحران نتيجهء اولين پروژه خود - تهيه توماري که مخاطب آن توني بلر نخست وزير انگليس بود، را گزارش کرد [1]. در اين نامه که تنها در عرض 2 روز ( آخر هفته) از حمايت 100 نفر با اسم و رسم و محل اقامت واقعي (بدون استفاده از اسامي مستعار) برخوردار شد، امضا کنندگان بر 4 محور اصلي تأکيد داشتند:

1- مردم انگليس يا مردم ايران را بايد از سياستمداران جدا کرد..
2- رژيم اسلامي تروريست و ضد خلق است و بايد در کليت تغيير کند.
3- سياست هاي دولت توني بلر دست رژيم اسلامي را در پيشبرد اعمالش در خاورميانه باز گذاشته است.
4- جنگ محکوم است، و امضا کنندگان با دخالت نظامي بيگانگان مخالفند.

2 روز پس از ارسال نامه، در تاريخ 4 آوريل نامه اي از دفتر توني بلر به اين مضمون دريافت شد:

«.... نخست وزير از من خواسته است که از شما بخاطر نامه و ضميمه اي [منظور ليست اسامي است] که ارسال کرده ايد تشکر کنم. ايشان از توجه شما و اينکه زحمت کشيده و نامه نوشته ايد ابراز خرسندي کرده و تذکر دادند که به نکات مندرج در آن نامه توجه لازم مبذول شود. ايشان همچنين توصيه فرمودند که نامهء شما به وزارت خارجه [ميز ايران] ارسال تا آنها هم از نکات مندرج در نامهء شما مطلع شده و در صورت لزوم پاسخ مبسوط ارائه دهند.... – امضا: »

با وجوديکه اين نامه در 4 آوريل دريافت شده بود، من ترجيح دادم که تا دريافت پاسخ وزارت خارجه گزارشي به شما ياران ندهم.
در تاريخ 7 ژوئن 2007، از وزارت خارجه [گروه هماهنگ کننده – ايران] يک نامهء دو صفحه اي دريافت شد. که مضمون و خلاصهء آن به شرح زير است:

« ... با تشکر از نامهء شما به نخست وزير در ارتباط با دستگيري پرسنل دريايي و قايق آنها بوسيلهء نيروهاي ايراني در تاريخ 23 مارس 2007 که [نامه از طريق دفتر نخست وزير] در تاريخ 21 مه 2007 دريافت شد [جهت توجه کاربران ما يک کپي از نامه را در همان 2 آوريل مستقيما به iهوزارت وزارت خارجه ارسال کرده بوديم].
ما کاملا مطمئن هستيم که پرسنل ما در آبها عراق و تحت مصوبات ملل متحد و بنا به درخواست دولت عراق، انجام وظيفه ميکردند. همانطور که مي دانيد اسرا آزاد شده اند. آزادي آنها تنها از طريق ديپلماتيک [در تهران و لندن] و بدون هيچگونه مذاکره و يا معامله، صورت گرفت. ما در اين رابطه از حمايت ملل متحد، اتحاديهء اروپا و بسياري از هم پيمانانمان برخوردار بوديم...»

نامه در ادامه به موضعگيري هاي علني وزير دفاع در 16 آوريل و 24 آوريل اشاره کرده و به تشکيل دو کميتهء حقيقت ياب تحت مديريت/رياست ژنرال فولتن و ديگري زير نظر توني هال اشاره ميکند و در پايان مي نويسد که

«... به شما اطمينان مي دهيم که درسهاي لازم آموخته شده و گامهاي لازم در آينده برداشته خواهد شد... امضا».

همانطور که مستحضر هستيد دولت انگلستان به ما اطمينان مي دهد که درسهاي لازم را آموخته است، سوال اين است که آيا ما و مردم ايران به اين تعهد باور داريم؟

علي ناظر 24 خرداد 1386