08 January 2007

زینت میرهاشمی: آلودگی هوا و قربانبان روزانه آن

یکی از مهمترین زیانهای جمهوری اسلامی برای مردم ایران تخریب محیط زیست بوده است. نابودی جنگلها و کمبود فضای سبز و عدم سرمایه گذاری مناسب برای بهبود هوا سبب آن شده که هر روز دهها نفر در ایران در اثر آلودگی هوا جان می سپارند.


آلودگی هوا و قربانبان روزانه آن

زینت میرهاشمی


روزنامه سرمایه در روز 2 دی امسال تلفات ناشی از آلودگی شدید هوای تهران را روزانه 20 تا 25 نفر اعلام کرد. علاوه بر زیانهای فاجعه بار جانی، سالانه ملیاردها دلار خسارت در اثر آلودگی هوا به ایران وارد می شود. به نوشته سرمایه 2 دی، یک پزشک از پر بـودن بخـش سـی‌سـی‌یـو (CCU) بیمارستانها به دلیل آلودگی هوا خبر می‌دهد و می‌گوید:«در حال حاضر تمام «سی‌سی‌یو» های بیمارستانها پر از بیمارانی است که به خاطر آلودگی هوا دچار ایست قلبی شده‌اند در حالی که تا یک ماه قبل سی‌سی‌یوها خالی از این دسته از بیماران بود.»

روزنامه رسالت در شماره یکشنبه 17 دی می نویسد:«خطرات ناشی ازآلودگی هوا مختص به تهران نيست بلکه براساس شاخصهای پايداری، محيط زيست ايران در بين ۱۴۶کشور جهان در رديف ۱۳۲ قرار دارد.»

با وجود این وضع فاجعه بار هوای تهران و محیط زیست، که زندگی مردم و به خصوص کودکان را هر روز تهدید می کند پاسدار احمدی نژاد می خواهد مژده پیشرفت اتمی به مردم ایران بدهد. طی سالهای گذشته دهها میلیارد دلار از منابع مالی ایران صرف خرید اسلحه و یا تجهیزات برای ساخت سلاح اتمی شده است. این مخارج عظیم فقط برای تامین امنیت نظام ارتجاعی ولایت فقیه صورت می گیرد و این در حالیست که امنیت زندگی مردم هر روز بدتر از روز قبل می شود.

اگر رژیم به فکر امنیت و بهبود زندگی مردم باشد می تواند با سرمایه گذاری در سیستم حمل و نقل عمومی شهری با بخش زیادی از آلودگی هوا مبارزه کند. بر اساس یک تحقیق از جانب کارشناسان محیط زیست، با یک میلیارد دلار حداقل می توان 20 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز به ناوگان حمل و نقل شهری افزود و با این 20 هزار که تقریبا سه برابر تعداد فعلی اتوبوسها است، می توان 30 درصد سهم تردد با وسیله وسایل نقلیه عمومی را به بیش از 80 درصد رساند.

رژیمی که چنین بودجه ای را برای بهبود هوای تهران اختصاص نمی دهد و در عوض دهها برابر این مبلغ را برای مخارج نظامی و صدور تروریسم اختصاص می دهد، هرگز نمی تواند با جار و جنجالهای پوچ مدعی پیسرفت ایران باشد.


ایران نبرد
http://www.iran-nabard.com/