20 January 2009

مکاتبات سر گشاده و حقوق بشری (!) مدافعین "دوجناحی" فرهاد وکیلی، علی حیدریان و فرزاد کمانگر "به اتهام مخالفت با نظام" به اعدام محکوم شده


مکاتبات سر گشاده و حقوق بشری (!)
مدافعین حقوق دوجناحی (!) بشر
...............


پاسخ مجموعه فعالان حقوق بشر به تکذیبیه گروه حقوق بشری ( حقوق بشر کردستان):

در تاریخ یکشنبه بیست ونهم دیماه هزاروسیصد و هشتاد وهفت، گزارشی(1) از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با عنوان (تفهیم اتهام جدید علی حیدریان و فرهاد وکیلی ) منتشر گردید که باعث انتشار تکذیبیه(2) و توضیحی از ناحیه گروه حقوق بشر کردستان گردید .
درخبر منتشر شده از طرف این مجموعه آمده :
( صبح روز جاری ، علی حیدریان و فرزاد کمانگر از زندان رجایی شهر و فرهاد وکیلی از زندان اوین به دادسرای عمومی تهران(3) جهت تفهیم اتهام جدید منتقل شدند.
در این دادگاه که بدون حضور وکلای آنان برگزار گردید ، فرهاد وکیلی و علی حیدریان از فعالان سیاسی کرد به اتهام جعل چند مدرک (4)مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند و فرزاد کمانگر نیز به دلیل وارد نبودن اتهام به زندان بازگردانده شد.
یادآوری میگردد این سه زندانی بیش از سی ماه است که در زندان به سر می بردند و هر سه نیز محکوم به اعدام هستند ، علی حیدریان و فرهاد وکیلی علاوه بر حکم اعدام محکوم به ده سال زندان نیز گردیده اند و در حال حاضر تمام احکام مذکور قطعی است. )

گروه حقوق کردستان در طی موضع گیری در قبال این خبر اعلام نمودند :
( فرهاد وکیلی، علی حیدریان و فرزاد کمانگر 3 فعال زندانی سیاسی کرد که به اتهام مخالفت با نظام به اعدام محکوم شده اند اعلام کردند روز گذشته یک گروه که خود را فعال حقوق بشر معرفی می کند خبری کذب و نادرست در خصوص احضار به دادگاه و تفهیم اتهام جدید آنها منتشر نموده که یک روزنامه حکومتی نیز با استناد به آن اقدام به انتشار خبر نادرست مذکور کرده است. در خبر مذکور آمده است که «نامبردگان به دادسرای عمومی تهران منتقل و به اتهام جعل مدارک مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند.» این 3 زندانی سیاسی با تکذیب خبر یاد شده می گویند: «نه به دادگاه احضار شده و نه مورد تفهیم اتهام جدید قرار گرفتند». آنها انتشار اینگونه اخبار نادرست را جوسازی و شایعه پراکنی علیه فعالان زندانی کرد توصیف کرده و خواهان پایان دادن به انتشار اخبار نادرست و شایعه پراکنی درباره خود و دیگر زندانیان سیاسی شده اند. )(2)
انتشار این تکذیبیه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را بر آن داشت که بررسی مجددی را برای اثبات درستی و یا نادرستی گزارش مذکور انجام دهد تا در صورت صحت اشتباه در انتشار خبر ، مراتب به افکار عمومی اعلام شده و در راستای سالم سازی ذهنیت ها از اخبار اشتباه اقدام شود
.
در طی این برسی ها و همچنین جمع آوری اطلاعات و اسناد، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به این نتیجه رسیده که مطالب منتشره اشتباه نبوده و بر این اساس مجددا بر صحت آن تآکید میشود .

همچنین گزارش های دیگری نیز با تایید این اخبار از ناحیه منابع (5) دیگر منتشر گردیده که ادعای فوق را تایید مینمایند . همینطور اسناد دیگری نیز گواه بر صحت این این خبر نزد مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران محفوظ است (6).

در پایان به آن سازمان محترم توصیه میگردد که نسبت به انتشار توضیحات اینچنینی و همچنین ادبیات نوشتاری نهایت دقت را به کار گیرد . چرا که عدم دقت در موارد فوق باعث آلودگی فضای کاری و همچنین سلب اعتماد مخاطب خواهد شد.

1-خبر مورد اشاره در وب سایت مجموعه
http://hrairan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=338:5854&catid=143:107&Itemid=201
2- تکذیبیه سازمان حقوق بشر کردستان
http://insannorg.accounts.combell.net/Article.aspx?fld=Scout&id=69
3- بنابر آخرین گزارشات ، شعبه 3 بازپرسی مجتمع 15 خرداد خیابان فیاض بخش
4- اتهام مذکور پیشتر از سوی سازمان عفو بین الملل طی دو بیانیه (بیانیه های 30 ی جولای 2008 و 18 دسامبر 2008 ) و همچنین در مصاحبه محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع علی حیدریان ، صدای آمریکا ، 12/7/1386 مطرح گردیده بود.
4- گزارش کانون صنفی معلمان ایران در خصوص انتقال غیرمنتظره فرزاد کمانگر
http://ksmt23.blogspot.com/2009/01/blog-post_18.html
5- اخذ مصاحبه از یکی از وکلای پرونده ، اخذ مصاحبه از یکی از خانواده های زندانی ، به دست آوردن سندی در خصوص انتقال زندانیان رجایی شهر.