19 March 2008

معرفي کتاب کالبد شکافي حقوق بشر تاليف شده توسط کيوان رفيعي دبير مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در زمان زندان


معرفي کتاب
کالبد شکافي حقوق بشر / تاليف کيوان رفيعي


کتاب کالبدشکافي حقوق بشر
تاليف شده توسط کيوان رفيعي دبير مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در زمان زندان .
اين کتاب مشتمل بر 49 صفحه مي باشد که حقيقت حقوق بشر ذاتي را از ديدگاه فلسفي مورد بازکاوي قرار داده و براي مکمل نمودن موضوع ، تاريخ تکامل حقوق بشر را نيز پيگيري و بررسي مي نمايد
اين کتاب از سوي واحد انتشارات مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران تدوين و به صورت گسترده در راستاي ارتقاء تفکر حقوق بشر منتشر ميگردد.

فعالان حقوق بشر در ايران
29 اسفند 1386

آنچه در اين تاليف میخوانید
کيوان رفيعي



مقدمه
فصل اول - حقوق بشر از ديدگاه فلسفي
بشر
حق
طبيعت
حق طبيعي

قانون طبيعي
وضع طبيعي
اجتماع سياسي
شرايط تشکيل اجتماع سياسي
دولت
قانون ، برابري،آزادي
فصل دوم - تاريخ تکامل حقوق بشر
وانين حمورابي
منشور کورش کبير
الواح دوازده گانه
حقوق در يونان باستان
مکتب رواقيون
سيسرون
ژوستي نين
منشور کبير
اعلاميه حقوق انگلستان
استقلال آمريکا و حقوق بشر
انقلاب کبير فرانسه و حقوق بشر
کنگره هاي وين و برلين
کنفرانسهاي صلح لاهه
عهدنامه ورساي و جامعه ملل
سازمان ملل متحد ، کميسيون و اعلاميه جهاني حقوق بشر.
شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد
منابع


حقوق بشر از مهمترين موضوعات و پيچيده ترين مباحث عصر ما ميباشد ، که قدمتي به تاريخ نوع بشر دارد و اين حقيقت که در طي دهه هاي اخير نقش اين واژگان پررنگ تر و تفکر آن در جوامع سيرصعودي داشته است نمي تواند دليلي باشد بر فقدان اين حقوق در دوره هاي پيشين و ادوار گذشته .
در ادوار گذشته و در دوره کم رنگي اين حقوق بعنوان مثال عصر برده داري ، برده مطمئناٌ نميدانست که او نيز حقوقي را داراست که ما امروز مدعي داشتنش هستيم ، اما اين عدم شناخت نميتواند در واقعيت حقوق بشر خللي ايجاد کند .
اگر ناآگاهي آن برده از کروي بودن زمين بتواند ما را نسبت به کروي بودن زمين چه در حال و چه در گذشته به شک بياندازد . نا آگاهي او از حقوق انسانيش هم تا همان اندازه ممکن است ما را در اعقتاد به واقعيت حقوق بشر به شک اندازد . بنابراين کاملاً بجاست بگوييم برده داراي حقوقي بوده است که خود کمترين آگاهي نسبت به آن حقوق نداشته است .

نتيجتاً ، اگر شخصي قدرت درک حقوق بشر را نداشته باشد ، نبايد پنداشت که اين حقوق فاقد حقيقت و عينيت است بلکه بر اساس استنباط و استنتاج منطقي اين خواهد بود که چنين شخصي قدرت شناسايي يا احساس برخي چيزها را ندارد و به همين علت از درک حقوقي که وجود دارد عاجز است ، بنابراين از هر «هست» ، «بايد» نتيجه گرفته نميشود.
ارتباط انسانها سنگ بناي جامعه انساني است و تقويت ارتباطات ، جامعه جديد را چنان از جوامع پيشين متمايز ساخته است که برخي عصر نو را عصر ارتباطات مي خوانند . به همين دليل امروز گفتمان حقوق و حقوق بشر در پائين ترين لايه هاي اجتماعي و دور افتاده ترين مناطق جهان به چشم ميخورد.
آنچه در پي مي آيد ، دفاع از حقوق بشر ذاتي و کشيدن خط بطلان بر انديشه مزورانه حقوق بشر اسلامي که تنها ابزار و سفسطه عناصر فرصت طلب است مي باشد . اين نوشته که در گوشه سياه چالها و زندانهاي جمهوري اسلامي به رشته تحرير در آمد را تقديم ميکنم به تمامي زندانيان عقيدتي در سراسر دنيا و انسانهاي آزاده اي که قلبشان براي صلح و دوستي ، آزادي و امنيت نوع بشرفارغ از هر رنگ و نژاد و مذهب و جنسيتي ميتپد .


کيوان رفيعي
زمستان 86