01 December 2006

سایت الف : چه کسی پاسخ می دهد ؟

..........................................
زیر پوست شهر چه می گذرد؟
آیا مسئولان فرهنگی اطلاع دارند یا فکر می کنند اطلاع دارند

سایت الف


در حالی که مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی در سازمان ها، دستگاه ها و شوراهای مهم تصمیم ساز از عملکرد مناسب و حتی درخشان خود در عرصه های فرهنگی صحبت می کنند و از تلاش پیگیر و مجدانه خود در این عرصه روایت ها دارند، واقعیت های فرهنگی، اوضاع را کاملا متفاوت نشان می دهد.

بیش تر از چهار ماه از ارائه عمومی سرویس "روند" گوگل نمی گذرد و در همین مدت کوتاه، نوری که این سرویس بر وضعیت فرهنگی ایران انداخته است به اندازه کافی خجالت آور بوده است که در صورت استعفای تمامی مسئولان فرهنگی نیز جای تعجب چندانی باقی نماند.

بر اساس آنچه در راهنمای این سیستم درج شده است، نتایج نشان داده شده این سرویس برای حجم جستجوها به صورت نرمال شده نشان داده می شود، معنای ساده این عبارت یعنی اینکه، سرویس مذکور حجم جستجوهای ثبت شده برای کلمات کلیدی خاص در یک ناحیه یا کشور را بر حجم کل جستجوهای ثبت شده از آن ناحیه تقسیم کرده و نتیجه به دست آمده میان نواحی مختلف را با هم مقایسه می کند.

نتایج مقایسه ای چندین عبارت در بین تمامی کشورها و ملت های جهان، در حالی است که برای تعدادی از این عبارات، محدودیت سفت و سختی نیز در سرویس اینترنت ایران برقرار است.

Image


به گزارش خبرنگار الف، با ارائه ابزار "روند" از جانب گوگل و فراهم شدن امکان مشاهده آمار جستجوهای اینترنتی برای عموم، وضعیت نابسامان علایق فرهنگی مردم در کنار مدعای فرهنگی مسئولان اجرایی و فرهنگی ایران، دستاویز تمسخر فرهنگ (عملکرد مسئولان فرهنگی) ایران در میان ملل دیگر، بخصوص دشمنان ایران شده است. بر اساس این گزارش، یک سایت صهیونیستی در این زمینه می نویسد "این آمار نشان می دهد مردم ایران بیش از آنکه به دنبال خواندن قرآن باشند، دنبال ...F هستند". این سایت ادامه می دهد "این همان ملتی است که احمدی نژادش غرب را به "فساد اخلاقی" متهم می کند". در ذیل همین صفحه می خوانیم "این امر نشان می دهد ایرانی ها بیش از آنکه دنبال جهاد باشند دنبال سکس می گردند". یک نشریه آنلاین دیگر این امر را نشان از "دورویی رو به افزایش" در ایران می داند. سایت دیگری آن را به "انقلاب آرام" تشبیه می کند و ..

آیا ایران از یک "دورویی در وضعیت فرهنگی" رنج می برد؟ مساله ای است که "مسئولان" باید پاسخ دهند. آیا تقاضا برای فساد در حال افزایش است؟ موضوعی است که پاسخ سیاستگذاران فرهنگی را طلب می کند. مواردی نظیر نتایج فوق، در کنار برآورد تیراژ شش رقمی سی دی های مستهجن جریانات اخیر تاکنون، می بایستی مسئولان را در مقابل یک سوال بزرگ قرار داده باشد. چه کسی چراغ ها را روشن می کند؟


http://www.alef.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=2313