17 November 2008

سقط جنين، پاره‌‏گي‌‏ رحم، نازايي ثانويه،خونريزي طولانی... به دليل بارداري ناخواسته ... و از ترس آبرو


سقط جنين
به دليل بارداري ناخواسته ... و از ترس آبرو


به گفته متخصصان زنان و زايمان، سقط‌‏هاي غيرقانوني جنين باعث ورود عفونت به خون مادران شده و علاوه براين عوارضي همچون ناباروري تا پايان عمر وحتي مرگ را به دنبال دارد.

به دنبال افزايش سن تجرد در کشورکه برخي از صاحبنظران دليل آن را محدوديت‌‏هاي اقتصادي درمسير ازدواج مي‌‏دانند يک جراح ومتخصص زنان و زايمان با هشدار نسبت به افزايش و عوارض سقط‌‏هاي غيرقانوني‌‏گفت: اغلب دختران و زناني با طيف سني 30 تا 50 سال هستند که به دليل بارداري ناخواسته و از ترس آبرو به سقط جنين اقدام مي‌‏کنند.

يکي از نتايج سخت بودن شرايط ازدواج براي جوانان برقراري روابطي به دور از نظارت والدين و خانواده در ميان برخي از جوانان است و چنانچه داوري درباره پيامدهاي اخلاقي و ارزشي اين روابط را مسکوت بگذاريم پيامدهاي ديگر اين روابط از جمله ‌‏سقط‌‏هاي غيرقانوني و خطرناک‌‏، لزوم آگاهي‌‏بخشي به‌‏جوانان به‌ ويژه دختران و زنان دوچندان‌‏ مي‌‏شود.

دکتر ژانت مهجوري‌‏که جراح ومتخصص زنان و زايمان است دراين‌‏باره مي‌‏گويد:‌ متاسفانه گاهي شاهد انجام عمل سقط جنين توسط ماماهايي درکشور هستيم که شرايط انجام آن را رعايت نمي‌‏کنند و عوارضي همچون پاره‌‏گي‌‏رحم، نازايي ثانويه،خونريزي طولاني و سقط ناقص راموجب مي‌‏شوند.

وي مي‌‏گويد: در مواردي‌‏که با اينگونه مراجعان برخورد کرده‌‏ام اغلب دختران و زناني با طيف سني 30 تا 50 سال هستند که به دليل فقر مالي و از روي ناچاري به عقد موقت تن داده‌‏اند. اين افراد وساير کساني‌‏که به سقط روي مي‌‏آورند، به دليل بارداري ناخواسته، فقر فرهنگي، عدم‌‏آگاهي ازروش‌‏هاي جلوگيري از بارداري نوين و ترس‌‏ از آبروي خود، حاضرمي‌‏شوند با جان خود بازي کنند.

مهجوري با اشاره به يکي از تجربيات خود درباره فردي که با مراجعه به مراکز غير قانوني سقط جنين، با حالتي رو به مرگ، درمقابل چشمان ديگر کودکانش به بيمارستان آورده شده بود ادامه داد: با اينکه اين بيماراز شدت خونريزي دچار شوک شده بود اما هرچه که اصرارکرديم که بگويد به کدام مرکز رفته است، مي‌‏گفت ازمن‌‏ خواسته‌‏اند که دست روي قرآن بگذارم و قسم بخورم که حرفي نمي‌‏زنم ومرکز را لو نمي‌‏دهم.‌‏

به گفته متخصصان زنان و زايمان، سقط‌‏هاي غيرقانوني جنين باعث ورود عفونت به خون مادران شده و علاوه براين عوارضي همچون ناباروري تا پايان عمر وحتي مرگ را به دنبال دارد.

به گفته‌‏اين‌‏متخصصان، از سوي ديگر مراکز غيرقانوني سقط جنين شرايط و امکانات بهداشتي و استريليزه را دارا نيستند و حتي اين عمل خطرناک، دربرخي از مطب‌‏هايي انجام مي‌‏شود که شرايط وامکانات لازم را ندارند انجام مي‌‏شود.

يکي از افراد مراجعه کننده به اين مراکز غير قانوني سقط جنين مي‌‏گويد: با چشماني بسته من را واردخانه‌‏اي کردند تا مسيررفت وآمد را يادنگيرم و در اين خانه توسط ماما و بدون بيهوشي‌‏جنين خود را سقط کردم.

اطلاعات نت

http://www.ettelaat.net